De kop is eraf!!

15 december 2022 - Koh Samui, Thailand

We beginnen natuurlijk op Schiphol. We stuiten op het eerste probleem bij het inchecken. Het blijkt dat ze een ticket willen zien die bewijst dat wij binnen 30 dagen Thailand weer zullen verlaten, die wij niet hebben. Na snel vier tickets geboekt te hebben van Bangkok naar Hanoi (met annuleringsverzekering), en Sef onze tassen heeft ingecheckt, kunnen we echt gaan. Na een korte overstap in München en een redelijk slapeloze nachtvlucht landen we in Bangkok. De kinderen vonden het vliegen overigens erg leuk, alsof het een ritje in de trein was, maar dan met wat meer regels.

De taxirit geeft al een goede indruk van de stad. Druk, chaotisch, maar vooral bruisend van leven. Een redelijk contrast met Houten. Ons kleine hotel ligt in het centrum, in een rustig stukje, vlak naast een kleine tempel. Vanwege het tijdsverschil is de dag snel voorbij, en gaan we op tijd naar bed. We hebben hierdoor gelukkig weinig tot geen last van een jetlag.

We bezoeken als eerste, na een wilde tuktuk rit, een uitkijkpunt bovenop een moderne wolkenkrabber, 350 meter hoog. Hier krijgen we een goede indruk hoe groot de stad is, met zijn 11 miljoen inwoners. De glazen plaat waar je overheen kunt lopen geeft vooral Reinier knikkende knieën, terwijl de kinderen plat op hun buik naar benden turen. Ook een snel bezoekje aan Khao san Road, waar Reinier 13 jaar geleden een reis door Azië begon. Er is daar niks veranderd, terwijl er in de stad overal wolkenkrabbers de grond uit zijn geschoten. Al gedurende de dag leren we een hoop. Afdingen, verkeersregels, omgangsregels, nieuwe geuren, smaken en temperaturen. Met 35 graden is het even wennen. Maar we komen er ook achter hoe ontzettend vriendelijk en beleefd iedereen is, en hoe mensen hier heel veel rekening met elkaar houden. En, dat iedereen gek is op kleine blonde meisjes. Of, hoe ze door iedereen aangesproken wordt, met: Hello baby! Elke honderd meter wordt er naar haar gelachen, geroepen, of worden er high fives uitgedeeld.

We bezoeken het Children's Discovery Museum, een hele grote markt, en wat tempels waaronder Wat Pho, met een gigantische liggende Buddha, van 50 meter lang. Langs de kant staan wel 200 potten, waar muntjes ingegooid worden voor geluk. Je kan een bakje met muntjes kopen, voor elke pot een muntje. Sef neemt deze taak uiterst serieus, en er begint zich een rij achter hem te vormen. Onverstoord gaat hij door, en maakt de hele rij netjes af, aangemoedigd door Lara: goed zo Sef, goed zo!

Aan het einde van de dag zien we nog een licht en watershow bij een prachtig, gigantisch nieuw winkelcentrum, aan de oever van de Chao Praya rivier. In het winkelcentrum, net als alle andere die de stad rijk is, kan je fantastisch eten. Echt al het street food wat je kan bedenken is er te vinden. We eten overal lekker en goedkoop, de kinderen vooral rijst.

Na elke dag kunnen we lekker een duik nemen in het zwembad bij het hotel, wat echt heerlijk is. Reinier zet om half 2 's nachts nog een wekker om naar Argentinië - Nederland te kijken, op Khao san Road, waar alles de hele nacht doorgaat.

Na drie dagen Bangkok vliegen we naar Koh Samui, waar het de laatste weken ontzettend veel geregend heeft. Het regenseizoen loopt op zijn eind, en wij hebben op zijn tijd nog een flinke hoosbui. We hebben een prima bungalow bij Jeff uit Australië en zijn Thaise vrouw. We zitten midden in Lamai. Fijn, alles om de hoek, maar naar onze mening veel te toeristisch en druk. Zo komen we er snel achter waar onze voorkeur naar uit gaat. Wel een klein zwembad, waar de kinderen zich natuurlijk heerlijk vermaken. Maar, met een scooter gaat er een wereld voor ons open. We rijden in korte tijd naar rustig gelegen stukken op het eiland en ervaren hier het echte lokale eilandleven. Alles en iedereen gaat langzaam en heeft de tijd.

We bezoeken stranden, uitkijkpunten, een tempel en de Tarnim Magic Garden, een beeldentuin middenin de jungle, naast een waterval. De rit ernaartoe is prachtig, dwars door Durian plantages, flink de bergen in. Onze scooter sleept ons prima alle steile weggetjes op.

We beginnen steeds meer te wennen aan het leven hier. Het is nu vroeg in de ochtend, en gaan zo naar een toevluchtsoord voor olifanten. Op naar meer avonturen! De verhalen volgen! 😎

1. Harm:
    15 december 2022
    Klinkt goed, veel plezier!
  2. Martin:
    15 december 2022
    Wouw ! Leuk en mooi, hoor. Ja, geniet ervan.
  3. Dee:
    15 december 2022
    Zou leuk om dit te lezen! 😃
  4. Stephan:
    15 december 2022
    Fijn om af en toe zo op de hoogte gehouden te worden! En wat een heerlijke foto’s!
  5. Ria Smit:
    15 december 2022
    wat ziet dat er allemaal aantrekkelijk uit.
  6. Monika:
    15 december 2022
    Leuk eerste verslag! En wat een heerlijke foto’s. Geniet jongens, geniet met een grote G! Dikke knuffel voor de kindjes 😘😘😘
  7. Peter:
    15 december 2022
    Klinkt allemaal goed, en ziet er goed uit! Have fun amigos!
  8. Inge:
    16 december 2022
    Zalig Reinier! Ik moet zeggen dat je ons wel op ideeën brengt😊. Zo fantastisch gaaf avontuur als gezin. Geniet met zn allen!
  9. Daan:
    18 december 2022
    Otto, Roy, Daan en Ellis zien en lezen dat jullie er een mooie tijd van maken, geniet van elkaar en de vrijheid!
    Speel lekker met de kinderen!
  10. Daan:
    25 december 2022
    Leuk om zo jullie avonturen mee te beleven. Fijne kerstdagen gewenst!